پیش نمایشی از حضور آزادکاران مطرح دنیا در بازی‌های آسیایی/ در انتظار درخشش ستارگان جهانی 

1:30 - 13 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۶۴۹
پیش نمایشی از حضور آزادکاران مطرح دنیا در بازی‌های آسیایی/ در انتظار درخشش ستارگان جهانی 
رقابت‌های کشتی آزاد نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۱۴ مهرماه در شهر هانگژو چین آغاز خواهد شد.

خبرگزاری میزان - به ندرت پیش می‌آید که حسن یزدانی بزرگترین ستاره رقابت‌های کشتی نباشد، آن هم در آسیا. اما در بازی‌های آسیایی هانگژو یک کشتی‌گیر جوان توانسته خود را به عنوان یک مدعی معرفی کند. ستاره‌ای که در ۲ هفته اخیر دنیای کشتی را زیر و رو و نامی برای خود دست و پا کرده است؛ احمد تاج‌الدینوف.

احمد تاج‌الدینوف آزادکار داغستانی الاصل از کشور بحرین در حالی ۲ هفته پس از عملکرد فوق العاده در مسابقات قهرمانی جهانی، در بازی‌های آسیایی رقابت می‌کند که شانس زیادی برای کسب مدال طلای وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد در هانگژو دارد.

تاج‌الدینوف با شکست دادن قهرمانان المپیک کایل اسنایدر از آمریکا و عبدالرشید سعداله‌یف از روسیه اولین طلای کشتی آزاد جهان را برای بحرین به دست آورد و همچنین این کشور را به سهمیه المپیک پاریس رساند.

این کشتی‌گیر ۲۰ ساله در محل برگزاری بازی‌های آسیایی در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. تاج‌الدینوف یکی از ۷ قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ است که به امید کسب مدال طلا در هانگژو خواهد بود و انتظار می‌رود او بدون دردسر طلا را به دست آورد، اما می‌تواند با ماگومد ابراگیموف از ازبکستان و مجتبی گلیج، رقابت سختی داشته باشد.

تاج‌الدینوف در رقابت‌های قهرمانی جهان ابراگیموف را شکست داد و در مسابقات قهرمانی آسیا نیز با نتیجه ۱۳ بر ۸ مقابل گلیج پیروز شده بود. برای قزاقستان، علی‌شیر یرگالی به وزن ۹۷ کیلوگرم بازگشته است و می‌تواند رده‌بندی مدال‌ها را پیچیده کند.

اما در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی که پس از طلای خود در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۵ مدال جهانی و المپیک کسب کرده است، پس از نقره جهان در صربستان، در هانگژو روی تشک خواهد رفت. این رقابت‌ها برای یزدانی کلیدی خواهد بود چرا که پس از یک دیدار طاقت فرسا مقابل دیوید تیلور می‌تواند از نظر جسمی و روحی خود را ریکاوری کند.

قهرمان المپیک ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم بعید به نظر می‌رسد در بازی‌های آسیایی مشکلی چندانی برای کسب مدال طلا داشته باشد، اما عظمت دولتبیکوف دارنده مدال برنز جهان پتانسیل فشار آوردن به کشتی‌گیر ایرانی را دارد. کشتی‌گیر قزاقستانی در گذشته نشان داده است که به طور مداوم در حال پیشرفت است. قزاقستان برای پایان دادن به خشکسالی مدال طلای خود امید زیادی به دولتبیکوف خواهد داشت، زیرا این کشور آخرین بار در بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۹۴ موفق به کسب مدال طلا در کشتی آزاد شده است. این کشور در بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا ۴ مدال نقره و ۶ مدال برنز کسب کرد.

دیپاک پونیا هندی دارنده مدال نقره جهان پس از مدت‌ها در وزن ۸۶ کیلوگرم به میدان خواهد رفت. جاورایل شاپیف روسی الاصل از ازبکستان در اولین بازی‌های آسیایی خود شرکت خواهد کرد. او در دیدار رده‌بندی مسابقات قهرمانی جهان در آخرین ثانیه مقابل دولتبیکوف شکست خورد و پنجم شد. او نیز یک مدعی بزرگ مدال در هانگژو خواهد بود.

یزدانی و گلیج ملی‌پوشان ایران در مسابقات جهانی تنها در سفر هانگژو حاضر نیستند. امیرحسین زارع، قهرمان سنگین وزن جهان، رحمان عموزاد و یونس امامی نیز در این تیم حضور دارند تا ایران به دنبال مدال طلا‌های بیشتری باشد. 

مونختور مغولی دارنده مدال نقره جهان بزرگترین مانع زارع در هانگژو خواهد بود. منختور در ماه آوریل قهرمان آسیا شد، رقابتی که زارع از آن حضور نداشت تا او اولین طلای آسیایی خود را کسب کند.

یوسف باتیرمورزایف قزاق دیگر رقیب جدی زارع خواهد بود. آیال لازاریف کشتی‌گیر روسی الاصل تیم قرقیزستان با ۳۷ سال سن می‌تواند به عنوان یک تهدید برای یکی از سکو‌های قهرمانی باشد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم، یونس امامی و بِکزاد عبدالرحمانوف از ازبکستان در رقابت‌های جهانی نتوانستند مدال و جواز المپیک را کسب کنند. هر دو به زائوربک سیداکوف، قهرمان المپیک و جهان از روسیه باختند، اما در بازی‌های آسیایی، عبدالرحمانوف به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و دارند مدال برنز المپیک توکیو با امامی رقابت نزدیکی جهت رسیدن به مدال را خواهند داشت. 

دارخان یسنگالی قهرمان آسیا از قزاقستان می‌تواند برای امامی و عبدالرحمانوف دردسر ایجاد کند.

یکی دیگر از مدافعان قهرمانی که به هانگژو می‌آید باجرانگ پونیا در وزن ۶۵ کیلوگرم است. دارنده ۵ مدال جهان و المپیک پس از یک سال غیبت در چین به تشک بازمی‌گردد. او از زمان کسب مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۲۲ در مسابقات شرکت نکرده است.

پونیا اگر بخواهد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند، باید از میدان مین عبور کند. رحمان عموزاد، قهرمان جهان در سال ۲۰۲۲ در اولین بازی‌های آسیایی خود حضور خواهد داشت. تومور اچیر تولگا مغولی پس از زمان کسب رتبه پنجم در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ پیشرفت قابل توجهی داشته است.

تومور اوچیر و عموزاد هر دو از شانس‌های کسب مدال طلا هستند. عبدالمازید کودیف تاجیکستانی با ۲۰ سال سن یک تهدید جدی برای مدعیان وزن ۶۵ کیلوگرم خواهد بود.

در وزن ۵۷ کیلوگرم امان سهراوات هندی که امسال قهرمان آسیا شده است به همراه ابراهیم خواری، زاندانبود، دارنده مدال برنز جهان از مغولستان، توشیهیرو هاسه‌گاوای ژاپنی، بکزاد آلماز اولوی قرقیزستان از و کالژان قزاقستانی نفراتی هستند که رقابت سختی برای طلای بازی‌های آسیایی خواهند داشت.

امان در تلاش است تا جای راوی کومار دارنده مدال نقره المپیک توکیو که بیش از یک سال است به دلیل مصدومیت از میادین دور بوده را پر کند.

*برنامه رقابت‌های کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

جمعه ۱۴ مهرماه:

ساعت ۱۰ الی ۱۴: مسابقات مرحله مقدماتی اوزان ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت ۱۷ الی ۲۰: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد

شنبه ۱۵ مهرماه:

ساعت ۱۰ الی ۱۴: مسابقات مرحله مقدماتی اوزان ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت ۱۷ الی ۲۰: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

اختلاف ساعت ایران با هانگژو چهار و نیم ساعت است به طوری که ساعت ۱۰ صبح به وقت هانگژو ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت ایران است.

این مسابقات در مجموعه ورزشی لین آن اسپورت بر روی ۳ تشک و طبق آخرین قوانین و مقرارت اتحادیه جهانی کشتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *